Callencos blog

Callencos blog

Lite backning av min knä-rehab

Mina knänPosted by Callencos Sat, April 09, 2011 20:08:45

Sedan jag skrev förra gången har jag hunnit med 3 pass till hos sjukgymnasten. Första passet var nog exakt samma som innan, plus att vi lade till en övning "tyngdöverföring". Där står jag bredbent och lutar mig till höger resp. vänster så att jag med ena benet böjt har det i lodrät vinkel samtidigt som andra benet är helt utsträckt. Pendlar fram och tillbaka 2*10 med el samtidigt.
Passet förra veckan så ökade vi på några övningar. Bla så lade vi på 3kg på "slutsträcken", dvs den där jag har stöd under knäna och spänner benet rakt 5 sekunder åt gången med el-impulser samtidigt. Dessutom så lade vi till en helt ny övning där jag satt på en brits med benen dinglandes, sträckte upp ett ben i taget 2*15 gånger med el-impulser.

Tyvärr så fick jag sedan ont i knäna efter detta och har haft det till och från under den följande veckan. Tex efter bilkörning i 20 minuter eller när jag suttit en längre stund eller så.

Nu i torsdags så berättade jag för Therese om smärtan i knäna och hon blev förståss inte så glad över det. Jag har nog varit lite väl villig att öka belastningarn då jag tyckt att det inte känns så mycket.
Så, i torsdags backade vi lite grann i stället. Vi gick tillbaka till 2kg i stället för 3kg i övningen ovan och vi struntade helt i den nya övningen.

Uppvärmning 5min på tjockmattan som vanligt.

2*10 Liggandes på rygg men upp på armbågarna. Raka ben, lyft ett i taget upp och ner igen. Vikt 1kg.

2*10 Liggandes på sidan, undre benet böjt, övre benet rakt och lyft upp och ner samtidigt som man spänner benet. Vikt 1kg.

2*10 Liggandes på sidan, övre benet böjt över det undre och lyft upp undre benet upp och ner samtidigt som man spänner benet. Vikt 1kg.

2*15 i benmaskinen, vikt 30 kg.

2*15 Liggandes på rygg med vinklade ben och en boll mellan knänskålarna. Lyft rumpan så att överkropp och lår blir en rak linje. Spänn magen.

2*15 "Slutsträck", kopplad till el samtidigt som liggandes på rygg med kudde eller dyl. under knäna. Spänn/lyft lite på ett ben i taget i 5 sekunder/samtidigt som elen jobbar, med foten vinklad utåt och spänn samtidigt. Vikt 2kg.

2*12 kopplad till el samtidigt som jag står och låtsas sätta mig men stannar upp och rätar upp kroppen igen.

2*1 minut kopplad till el samtidigt som jag står på en balansplatta (nivå 2).

2*10 Tyngdöverföring höger till vänster fram och tillbaka.

Nu får vi se om knäna slutar värka, idag har jag lite mer småont då jag, Madde och Lizzen gick i skogen ute i Ågesta. Det var blött och träskigt över allt så vi har liksom hoppat över stock och sten för att inte bli dyngsura. Jobbigt, men vad gör man inte för hundarna =)

Ha det gott allihop, hörs snart igen!

  • Comments(0)//blog.callencos.se/#post137

Återbesök 17 mars

Mina knänPosted by Callencos Thu, March 17, 2011 22:43:45

Idag var det dags för återbesök igen på Sportskadekliniken. Jag kom dit kl. 11 och började värma upp genom att gå 5 minuter fram och tillbaka, och sidledes, på tjockmattan.
Vi gör alla övningarna igen vecka efter vecka, ökar belastningen och ibland kommer hon, Therese, att lägga till en övning eller två. Idag var det ett hårt pass tycker jag, men det var skönt och det känns BRA.

2*10 Liggandes på rygg men upp på armbågarna. Raka ben, lyft ett i taget upp och ner igen. Vikt 1kg nytt för idag.

2*10 Liggandes på sidan, undre benet böjt, övre benet rakt och lyft upp och ner samtidigt som man spänner benet. Vikt 1kg nytt för idag.

2*10 Liggandes på sidan, övre benet böjt över det undre och lyft upp undre benet upp och ner samtidigt som man spänner benet. Vikt 1kg nytt för idag.

2*15 i benmaskinen, vikt 30 kg nytt för idag.

2*15 kopplad till el samtidigt som liggandes på rygg med vinklade ben och en boll mellan knänskålarna. Lyft rumpan så att överkropp och lår blir en rak linje. Spänn magen.

2*15 kopplad till el samtidigt som liggandes på rygg med kudde eller dyl. under knäna. Spänn/lyft lite på ett ben i taget i 5 sekunder/samtidigt som elen jobbar, med foten vinklad utåt och spänn samtidigt. Vikt 2kg nytt för idag.

2*15 kopplad till el samtidigt som jag står och låtsas sätta mig men stannar upp och rätar upp kroppen igen.

2*1 minut kopplad till el samtidigt som jag står på en balansplatta (nivå 1). Titta åt sidorna för att försvåra.

Det känns verkligen toppen att gå där, dels för att jag gillar sjukgymnasten och dels för att det gör nytta. Jag känner att jag har lust att göra övningarna och jag VILL verkligen det här. Annars är jag ju väldigt avig till att "gå på gym" måste jag säga. Men här är jag övervakad hela tiden för att det inte ska/får bli fel, och den som övervakar har gedigna kunskaper i just mina problem och är inte bara en "fitness-lärare" eller annat flashigt =)

Nä, natti natti nu världen!!

  • Comments(0)//blog.callencos.se/#post134

Mina trassliga knän

Mina knänPosted by Callencos Tue, March 15, 2011 21:14:52
Startar en kategori om mina egna knän, nu när Virres knä kan anses vara helt återställt.

För några veckor sedan hade vi en Ergonom på jobbet för att titta till hur vi alla sitter/står på jobbet. När det var min tur så nämnde hon att det var bra att stå, men jag sa med lite beklagan att jo, men jag orkar bara i 5-10 minuter sedan säger mina knän upp sig och jag måste ändå sitta igen.
Vi började därför att mer och mer prata om knäna och mina trassel, jag berättade att jag opererat menisken på högerknät men att även vänster strulade. Ortopeden har däremot ansett att det inte finns mer att göra och då ”gav jag upp” utan större motstånd. Ergonomen däremot förstod precis vad jag menade när jag förklarade ”hur” det gjorde ont, när det gör ont. Hon tipsade mig om att kontakta Sportskadekliniken och det behövdes ingen remiss.
Jag gjorde som hon sa och fick ett nybesök inbokat 23 februari. Det är 5 sjukgymnaster som jobbar på denna ”klinik” och de jobbar uteslutande med skador och/eller symtom från midjan och neråt. Jag fick en tjej som heter Therese, supergullig och jättekunnig. Hon förstod också precis hur jag menade med min smärta och tyckte inte alls det var konstigt att jag fick smärta av att ha knät stilla i mer än 10 minuter (oavsett läge). Hon frågade massor av frågor och mätte, bände och vred på mina knän och ben.
Efter det fick jag några övningar att göra hemmavid varje dag och hon visade tydligt hur jag skulle göra dem. Jag fick även med mig en printad fusklapp med övningarna och där det står hur mycket jag ska göra. Kanon, jag behöver verkligen övertydlig info för annars glömmer jag bort hälften och resten blir halvdant…
Övningar:
2*10 Liggandes på sidan, undre benet böjt, övre benet rakt och lyft upp och ner samtidigt som man spänner benet.
2*10 Liggandes på sidan, övre benet böjt över det undre och lyft upp undre benet upp och ner samtidigt som man spänner benet.
2*10 Liggandes på rygg men upp på armbågarna. Raka ben, lyft ett i taget upp och ner igen.
2*10 Liggandes på rygg med kudde eller dyl. under knäna. Spänn/lyft lite på ett ben i taget i 5 sekunder, med foten vinklad utåt och spänn samtidigt.
2*12 Liggandes på rygg med vinklade ben. Lyft rumpan så att överkropp och lår blir en rak linje. Spänn magen.

Den 3 mars var det dags för återbesök och jag fick på en gång börja värma upp (hade fått tillsägelse att ta med shorts) genom att gå några minuter fram och tillbaka, och sidledes, på en tjockmatta. Har ni gjort det själva? Huuuuuur jobbigt som helst och jag blev rejält trött i benen efter 5 minuter. Efter det fick jag göra mina övningar plus några extra. Bla satt jag på en maskin, rak i ruggen som en fura och böjda ben med fötterna på en stång. Där skulle jag pressa benen från 90 graders vinkel till nästan helt raka (då jag är överrörlig så får jag inte räta ut dem till fullo för då går de bakåt kan man säga). Supertungt tyckte jag och jag kände hur balansen sviktade =)))
De tre sista övningarna som gjordes var jag kopplad till el samtidigt. Jag hade plattor på insida knä/lår på bägge benen som i impulser jobbade mot musklerna. Av någon märklig anledning så kopplar inte mitt vänsterben mot elen, inte förrän man böjer benet och spänner musklerna… Så övningarna fungerar ju men det känns lite skumt att när jag har raka ben så är det bara högerbenet som jobbar mot elen och vänster är helt ”dött” hur hårt vi än sätter på elen. Jojo, det går så klart att sätta på ännu mer krut men då gör det rejält ont.
Övningar den dagen förutom de jag gör varje dag:
2*15 i maskinen, vikt 22,5 kg.
2*15 kopplad till el samtidigt som liggandes på rygg med vinklade ben. Lyft rumpan så att överkropp och lår blir en rak linje. Spänn magen.
2*15 kopplad till el samtidigt som jag står och låtsas sätta mig men stannar upp och rätar upp kroppen igen.
2*1 minut kopplad till el samtidigt som jag står på en balansplatta (nivå 1)
Hemgång och jag ska göra samma övningar som veckan innan.

Återbesök igen 10 mars och jag berättade då att jag var helt slut efter förra besöket. Jag orkade inte ens göra mina övningar på kvällen torsdag och fredag, heeelt slut i benen. Therese frågade då om vi skulle backa lite men det vill jag INTE !!! Däremot gå sakta framåt så att det inte blir bakslag. Åter igen värmde jag upp på tjockmattan och jag tycker fortfarande att den är grym och tung J.
Jag fick göra alla övningarna igen, hem-övningarna plus elen och plus maskinen. Det var tungt men kändes bra, jag hade med mig jympaskor denna gång för att ha lite mer stadga i stå-övningarna och lite mer bekvämt i maskinens övning. En av övningarna fick jag vikter på anklarna när jag gjorde, den där jag ska hålla 5 sekunder. Jag har 1kg vikter hemma också som jag ska använda. Jag fick även en extra hemövning, att stå på ett ben 30 sekunder på varje ben. Haha, vilken mesig övning tänker ni nu men ni som känner mig väl vet att jag inte har NÅGON som helst balans att skryta med J. Så, det är en övning svår nog för mig *fniss*.

Vi har nu bestämt att jag ska komma dit varje torsdag för uppföljning och ökning av övningar. Tänk, jag kanske så småningom blir helt problemfri… Mitt mål är att hälsa på Jeanette Laine på jobbet och gå i flygtornets trappor…18 trappor. Eller näää, så hysteriskt mål kanske man inte behöver ha J. Men målet är att bli bra, helt klart. Och vad som är så skönt är att här pinnar jag iväg en timme på lunchen, får all hjälp jag kan få och ingen tittar snett för att man inte har någon som helst belastning eller vikt på grejerna. Här är alla skadade mer eller mindre och man känner sig verkligen inte mindre eller svagare än någon annan.

  • Comments(0)//blog.callencos.se/#post133